Na tej stronie znajdziecie ogłoszenia dotyczące sesji rozgrywanych przez internet. Aby przejrzeć ogłoszenia, zapraszamy do zakładki: Sesje Online - Ogłoszenia

Prężnie działamy na Facebooku. Zapraszamy na naszą grupę: Grupa GFO na FB

Kanał TeamSpeak na którym odbywają się sesje i dyskusje na temat RPG: GFO.net-speak.pl:6380

O co chodzi w RPG?

RPG (eng. role-playing game) jest to gra, w której rozgrywka toczy się w fikcyjnym świecie istniejącym w wyobraźni uczestników. Zwana inaczej grą fabularną, grą w odgrywanie ról albo grą z fabułą. Polega ona na tworzeniu przez grających fabuły i akcji, czyli wydarzeń oraz działań w świecie współwyobrażonym przez uczestników, zgodnie z wybranym zestawem reguł zwanym mechaniką gry. Pojedyncza rozgrywka w RPG zazwyczaj nazywana jest sesją RPG.

Najczęściej uczestnicy dzielą się na prowadzącego grę oraz grających fikcyjnymi postaciami. Zadaniem prowadzącego grę (zwanego Mistrzem Gry) jest zainicjowanie rozgrywki, a następnie jej nadzorowanie, wprowadzanie nowych elementów do gry (postacie kierowane przez prowadzącego zwane Bohaterami Niezależnymi, bieżące otoczenie, wydarzenia). Gracze posługujący się fikcyjnymi postaciami  - zwanymi Bohaterami Graczy lub Postaciami Graczy - aktywnie podejmują działania oraz reagują na wydarzenia i problemy zaistniałe w świecie rozgrywki. 

Co to jest mechanika gry? Jest to wybrany zestaw reguł, którym posługują się uczestnicy rozgrywki. Definiuje możliwości uczestników, ze względu na to jakimi postaciami w świecie współwyobrażonym aktualnie posługują się. Analogicznie do innych rodzajów gier, obowiązuje wszystkich uczestników.

Dlaczego fabuła i akcja? Fabuła jest układem zdarzeń w świecie fikcyjnym. Uczestnicy podejmują działania, by te zdarzenia inicjować, kreować oraz wykorzystywać w rozgrywce. Związany jest z tym termin "tworzenia opowieści lub historii". Akcją jest aktywność uczestników w rozgrywce. Uczestnicy nie tylko reagują na zaistniałe zdarzenia, ale także i podejmują nowe czynności oraz realizują swoje pomysły na grę.

Od czego zacząć? Poza chęcią i pomysłem na grę, pomocnym będzie zbiór zasad pod ręką, miejsce do grania, co najmniej jeden znajomy oraz narzędzia: karty postaci (kartki papieru z parametrami postaci), ołówki i gumki do ścierania, a także kostki do gry. Pomocnym jest podręcznik do gry - w formie fizycznej (książka) lub elektronicznej (PDF). Służy on jako zbiór reguł obowiązujących w rozgrywce oraz jako jedno ze źródeł inspiracji do gry.
W przypadku gier online można wykorzystać różne dostępne platformy (Roll20.net; Maptool; lub komunikatory głosowe)

Pojęcia związane z RPG: Systemem RPG nazywamy zestaw do grania składający się z reguł (mechanika gry), informacji o sugerowanym świecie fikcyjnym do gry (setting) oraz informacji na temat proponowanych pomysłów na grę (konwencja). Stosuje się także podział na crunch ("mechanikę gry") oraz fluff ("inne elementy niż mechanika gry").

Oznaczenia takie jak "3k6" oznaczają ile danego rodzaju kostek do gry należy zastosować (w tym przypadku - trzy kości sześciościenne) - dodatkowe zapisy "np.: 3k6+3" informują o dodaniu stałego modyfikatora liczbowego. Zastosowanie mechaniki gry najczęściej przejawia się w postaci: deklaracji (informacja o planowanej czynności), celu (informacja o celu czynności) oraz konsekwencji (informacja o skutkach czynności; nierzadko zwanej "stawką"). W trakcie gry wykonuje się testy zwykłe (najczęściej rzuty kością wobec stałej wartości liczbowej), testy przeciwstawne (rzuty kością obu opozycyjnych sobie stron; decyduje korzystniejszy rezultat), konfrontację (złożony zestaw testów zwykłych i testów przeciwstawnych).

Jak grać? Uczestnik podejmuje swoje działania oraz reaguje na zaistniałe zdarzenia poprzez deklarację podpartą regułami gry oraz wprowadzeniem elementu opisu działania. Gracz z fikcyjną postacią prowadzi swojego Bohatera Gracza, realizując to, co chce osiągnąć w grze. Może to być chęć pokonywania określonych wyzwań i problemów, stworzenie dobrej fabuły, osiągnięcie określonego przed rozgrywką celu, rozwój swojej postaci. Prowadzący grę prowadzi pozostałe postacie oraz nadzoruje wprowadzone przez siebie elementy otoczenia, śledząc akcje i reakcje Bohaterów Graczy. 

Domyślnie, każdy uczestnik wnosi coś od siebie do rozgrywki. Rozgrywka jest wypadkową działań podejmowanych przez postacie graczy, reakcji postaci Bohaterów Niezależnych i wprowadzonych elementów przez prowadzącego grę.

Wykorzystano fragmenty z bloga Allgemeine Festung, CC BY-NC-ND 3.0 

2 komentarze:

  1. Pamiętajmy że to tylko zabawa. Zasady są nie ważne. Nie róbmy z RPG jakiegoś zwyrodnienia jak Laveris.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.

    OdpowiedzUsuń